Grænseoverskridende højder . . .

I dag skulle vi op i Burj Khalifa.

Et imponerende bygningsværk på 828 m – verdens højeste menneskabte bygning – endnu da ! !

Vi startede fra hotellet omkring kl 10.30 – i Taxa naturligvis – med kurs mod Dubai Mall – turen op i Burj Khalifa begynder nemlig lige præcis der.

Vi havde hjemmefra købt billet til turen op til 148. etage .. Det kan tage pusten fra enhver og det var da også med en vis portion spænding at vi afhentede de fysiske billetter.

Vi blev henvist til at “stille os i op i køen”  ha ha – vi var de eneste …  for en stund ihvertfald, men der kom hurtigt flere. Der stod vi så og  blomstrede et stykket tidsammen med 2 amerikanske damer, alt imens vi til stor undren så andre gå forbi for at gå ind, meeen det var jo fordi at vi havde købt den store tur (og det var ikke engang lørdag – fniiiss) som var med guide og forfriskninger “At The Top Sky” . .

Nå,vi stod så der og så kom der pludselig en  “olie-sheik” -, ja altså, han var da klædt på som en – men han viste os bare hele vejen – ca en meter 😉 hen til en lounge, hvor vi blev overdraget til en ung gut i vældig fint jakkesæt, som på meget entusiastisk  inderengelsk fortalte os, at han nu ville servere te og daddelslik (dadler og slik i samme sætning … !!! ..tsk tsk )

Te’en blev omhyggelig serveret i nogle yndige små kopper og så var der fri adgang til bjerge af daddel-dutter – og der var flere hvor de kom fra  … ELLERS TAK …

Ind kommer pludselig en ung dame og hun når dårlig ind af døren før hun spørger om vi har lightere eller knive i tasken for det må vi – sjovt nok – ikke have med op … Så fortæller hun meget præcist, hvordan seancen kommer til at forgå og med total kriller i maven begynder vi turen…..   Alle tasker og personer bliver sikkerhedstjekket, nærmest som i lufthavnen og så var det ellers kurs mod elevatoren – fast track naturligvis, man havde vel betalt en mindre formue.

Første tog os i forrygende fart op til 124 etage, hvor vi gik direkte i en anden elevator som tog os det sidste stykke op til 148. etage ….  Da elevatoren nåede op gik der nogle “spændings-sekunder” hvor vi ventede med bankende forventningsfulde hjerter. Det var lidt ligesom når man kører i ruchebanen og man godt ved, at lige om lidt så kommer den helt store bakke og man glæder sig og man vil helst stikke af – på en og samme tid….TOTAL kriller i maven og SÅ går dørene op !!!

Egentlig forventede jeg, at når elevatordøren gik op og så POW fik vi udsigten smidt lige i ansigtet. . . men sådan var det slet ikke, derimod åbnede døren sig til endnu en lounge, hvor vi fik de før omtalte forfriskninger og små chokolader og macaroons.

Så kunne vi ellers bare gå rundt og fotograferer og blive total bjergtaget af den STORSLÅEDE – til tider lidt sandede -udsigt, både sikkert bag tykt glas eller  lige så sikkert – ude i det fri.

Faktisk er det svært at forklare præcis hvad det er, der gør det så fantastisk,  for det er jo bare andre bygninger, man går og glor på og et kæmpe (det er jo Dubai) springvand og nogle bittesmå biler man får helt sug i maven af kigge på . .. jeg ved det ikke, men det var storslået . . .

Vi måtte være deroppe i ca. 20 minutter og det var næsten ikke til at gå derfra. Det var MEGA facinerende at være  SÅ højt oppe og vi blev der altså også mere end 2o minutter (skam jer …..næ …), men vi måtte jo gå. Så vi tog elevatoren “helt ned” på 125 etage og der så vi det samme en gang mere, bare lidt tættere på og for at det ikke skal være løgn så gik vi ned på 124 etage og så det hele en gang til .. ha ha ..

Vi endte da også med at falde i den “begejstrede turist fælde” og fik taget “turist-sjove”billeder til mærkelig alt-for-mange-turist-penge .. . SERVICEINFO :  Når man har købt og betalt et billede, fortæller de, at man får en kode og så har man 14 dage til at downloade de resterende billeder, man har fået taget (også de grimme).  ! ! ! !  (det ved vi nu….  hmmm)  …  Hvad kan man sige, andet end …. ja ja, vi skal alle leve og den kloge narre stadig,den mindre kloge …  🙂

Men Burj Khalifa var alt det, som vi forventede uden at være så skrækindjagende som vi (læs=Jytte) troede, men måske er det også en af de en-gang-er-nok-oplevelser .  Det kan jeg alligevel ikke helt beslutte. Uanset så er det Burj Khalifa en  utrolig smuk bygning som jeg slet ikke kunne holde op med at fotograferer.

Alting er kæmpe stort her, så naturligvis er indkøbscentret indrettet med 1200 butikker og en skøjtebane og et helt enormt saltvandsakvarium – naturligvis ikke af de små .. næ nej, det er 8 meter højt og 33 meter bredt, med 33000 fisk – vi havde simpelthen ikke tid til at tælle efter .. hi hi  …..  Et imponerende syn.

Udover det, er der 43 cafeer, 47 fastfoodsteder og 59 restauranter – så det var bestemt muligt at få frokost ! !

Efter Burj Khalifa (jeg elsker at sige det ord.. ha ha ..) gik vi rundt i Dubai Mall i nogle timer .. og ja, det er skisme godt nok flot og skisme godt nok dyrt og selvom jeg viste Neller både Louis Vuitton OG Tiffany så faldt der altså ingen tidlig fødselsdagsgave af der . . . .  næææ nej … der kan I se hvordan jeg har det ….  hø hø …  🙂

Udsigt Burj Khalifa

Billede 2 af 40

I morgen er det den 30.09.2016 og vi rejser videre til Australien  …..